ART

Minden, ami művészet.

Friss topikok

Immersive art/ élmények a múzeumban

2019.03.29. 10:19 :: S.CH

És Szubjektíven:

Valódi balett-elôadás Degas vetített balett-terem díszlete elôtt, Csajkovszkij zenéjére

Art Biennálé, ahol be lehet lépni a mûalkotásba

hybrid art, ahol a nézô mozgására változik a mû

Art Experiment sorozat, scannelsz, alkotsz, részese vagy egy épp akkor születô mûnek

kortárs japán mozgó, hangzó pötty- orgiában lépkedsz

Mi ez?

Immersive art - technológia támogatásával nyújtott háromdimenziós esztétikai élmény, ( elôzménye a hatvanas években:Yayoi Kusama és Allan Kaprow. ) "elégedetlenül azzal a hatással , amit a festészet a többi érzékeinkre gyakorol, nemcsak a látás sajátos lehetôségeit fogjuk igénybe venni, hanem a hangot, a mozgást, a személyeket, az illatokat, a tapintást is..." (AK). /az immersive art-  élmény és több érzékszervre ható tapasztalat/

VR - virtuális, teremtett valóság

AR - kiterjesztett valóság

Customer experience - ügyfél élmény

Experience economy - élmény(vezérelte) gazdaság, a javak helyét felváltotta a szolgáltatás, s napjainkban a szolgáltatásokat az élmény elsôdlegessége

&&&&&&&

Objektíven (artnet news. cikk alapján)

Miközben a marketingben bûvszó lett az " élmény", mintha a múzeumok is beleszerettek volna. Az új varázsszó: AZ ÉLMÉNY. 

A történet elôzménye, hogy a hagyományos boltok, üzletek - abból a célból, hogy felvehessék a versenyt az online shopokkal- egyre több attrakciót kínáltak a fiatal, innovatív vásárlóknak. 

És a múzeumok követték ezt a tendenciát, az élmény gazdaság részévé váltak. Nézzük csak a példákat: Qatar National Museum- 1,5 km-en keresztül kínál új immersive mûvészeten alapuló élményeket. Parizsban az Atelier des Lumières multi- szenzor tapasztalatokat ígér. A jól ismert teamLab, Klimt és Schiele digitális installációkba csábít, 55 ezer nmen.

" Kétségkívül felemelô pillanat" - mondja Diane Jean- Mary,LAplaca Cohen vezetôje, amikor az élmény- gazdaság jelenidejûségérôl beszél, megemlítve, hogy a digitalizáció megjelenése az élet minden területén azt eredményezte, hogy az emberek kiéheztek a személyes, közvetlen emberi kapcsolatra egymással és a körülöttünk lévô világgal.

És mindez- a múzeum és a marketing szakma "keresztezôdése" hogyan hat a kultúrára? A Culture Track kutatása szerint az emberek kevésbé lojálisak - hozzáteszem jelenleg- kulturális intézményekhez,  mint a kedvenc éttermükhöz, bárjukhoz, vagy épp bavásárlóközpontukhoz. 

Milyen lesz/ legyen a jövô múzeuma?

Ma a márkák az élményekre költik a marketing budget jelentôs részét ( végre! Hol vannak már az unalmas reklámfilmekre kidobott pénzek? Mekkora lehetôség ez, felismerve a tapasztalaton alapuló élmények erejét a múzeumok és cégek együttmûködésében!) /például a Reebook sportmárka  a 29Rooms együttmûködése/

2003-ban Olafur Elliason a Tate Modern Turbine Hall-jában valósította meg a WEATHER PROJECT-et, a monumentális mesterséges nap, szél, a tükör mennyezet kialakításával. 2019 júliustól IN REAL LIFE nyílik a következô lenyûgözô immersive installáció ( például szivárvány alatti sétát ígérve)

Adrian Ellis - múzeumi tanácsadó- szerint az incorporating technology új utat nyit a látogatónak a múzeummal való elkötelezôdéshez, de ezek a technológia által kínált lehetôségek- gyakran a mûvész eredeti szándéka ellenére lehetnek.

A Tate , Modigliani 1919-es stúdióját rekonstruálta, olyan autentikus részletekkel mint eldobott sardiniás doboz és cigaretta csikkek. Vagy San Franciscoban Magritte kiállításon Magritte világának "hat kibôvített valóságát" alkották meg. A Dali Museum, Floridában az excentrikus mûvész  életmûvét kiterjesztett valóságát (AI) eszközeivel mutatta be.

A múzeumi látogató általános benyomásának, élményének része, az építészeti látvány( gondoljunk csak a nagy magánmúzeumok által terveztetett kortárs építészeti" templomokra" - csak  kettôt említve, Baselt és Bilbaot -, ) de éppúgy a kávézóban  a kávé minôsége, a kínált falatkák látványa, vagy épp a közosségi terek kialakítása. A Tate Modern például Eliasson mûtermét rendezi be a Terrace Bar-ban.

Cristopher Knight azonban felhívja a figyelmet arra a veszélyre, hogy a múzeumoknak mindig van egy általános érdeklôdésû közönsége, és egy dedikált mûvészeti magja ( a szenvedélyes mûvészet rajongótól a szakemberig) - s arra kell figyelni, hogy ezek a marketing generálta változások ne veszélyeztessék a közönség-mag elvesztését.

A Serpentine Gallery mûvészeti igazgatója, Hans Ulrich Obris szerint a mûvészeti intézmény ösztönözheti az élmény-mûvészet létrejöttét, a mûvésszel szorosan együttmûködve. Például VR viruális valóság dimenziójának kialakítását támogatta Christo, Hadid, Marina Abramovic munkáihoz. Obris szerint nemcsak használni kell ezeket a technológiákat, hanem feltárni a benne rejlô poétikus és interkulturális lehetôségeket is. A legfontosabb, a mértékletesség. Mindig kell lennie egy fast lane és egy slow lane, egy zajos és egy csendes zónának, és arra érdemes törekedni hogy a sokszínûség csökkenésével ne teremtsünk monokultúrát, egyed uralkodó irányzatot a szervezeten belül. 

Diane Jean Mary (Culture Track) szerint az örökölt kulturális szervezetek ha a közönség növelését szeretnék ,akkor adaptálni és alkalmazkodni kell az igényeikhez. A szervezetek képesek arra, hogy autentikusan megértsék a küldetésüket és az alap céljuk elhagyása nélkül megvalósítsák azt, akkor ezzel minden szereplô nyer.

&&&&&&&&&&

Szubjektíven: a technológia és a mûvészet új frigyébôl remek dolgok születnek. Csak néha gondolok Besson filmjére, (Valerian)hogy hol van az a pillanat amikor elfeledhetjük a teremtett és valós világ határát és határ átlépéseit. Vajon elveszíthetô- e az az érzékenység, hogy még megkülönböztessük a valódi illatokat az élménycéllal manipulált illatoktól, a hangokat, a mesterségesen keltett zajoktól, a valós világot az ember által teremtett virtuális világtól.

igen, talán nemcsak világok alkotásáról van szó! Legyen inkább játék! A Homo ludens játéka...

Szólj hozzá!

Címkék: immersive art art experiment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása